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http://preprints.ibict.br/handle/1618034/74
Preprint title (English): | Child literature and ideology: from unpolitical school movement to pedagogy of irony (in Portuguese) |
Abstract (English): | During the XIX century, children's literature emerges as an ideological instrument to serve dominant classes with the purpose of educating individuals according to the aspirations of those groups. This model is identified by the construction of a bivalent and impoverished knowledge, for being limited to a polarized thinking in opposite to the philosophical revolution caused by the ontological-linguistic turn. Nowadays, it is still possible to identify these influences in cases such as “Unpolitical School Movement” that leads to the discussion about the influence of children's literature in the law university education and in the the formation of the theoretical common sense of jurists. Based on this issue, this essay concluded that an ironic pedagogy as a powerful and emancipatory teaching tool, supported by Rorty's philosophy. |
Keywords (English): | Children’s literature Law and literature Ideology Ironic pedagogy |
Preprint title (Spanish/Portuguese): | Literatura infantil e ideologia: da Escola sem Partido à pedagogia da ironia |
Abstract (Spanish/Portuguese) : | No século XIX, a literatura infantil surge como um instrumento ideológico a serviço das classes dominantes, com a finalidade de formar indivíduos alinhados com as aspirações daquelas sociedades. Esse modelo é identificado pela construção de um conhecimento bivalente e empobrecido, por limitar-se a um pensamento polarizado que se opõe à revolução filosófica ocasionada pelo giro ontológico-linguístico. Na atualidade, ainda é possível identificar essas influências em bandeiras como, por exemplo, a da “escola sem partido”, o que conduz à discussão sobre a influência da literatura infantil no ensino universitário do direito e na formação do senso comum teórico dos juristas. A partir dessa problemática, conclui-se que uma pedagogia irônica, amparada na filosofia de Rorty, é uma poderosa e emancipatória ferramenta de ensino. |
Keywords (Spanish/Portuguese): | Literatura infantil Direito e literatura Ideologia Pedagogia irônica |
Author(s): | Alcântara, Guilherme Gonçalves Silva, Aline Mariane Ladeia |
Preprint language: | Português |
Editor responsible for the desk review: | Pedron, Flávio Quinaud |
Bibliographic reference: | Alcântara, Guilherme Gonçalves; Silva, Aline Mariane Ladeia (2020). Literatura infantil e ideologia: da Escola sem Partido à pedagogia da ironia (preprint submetido a: Revista de Direito da Faculdade Guanambi). EmeRI - Emerging Research Information. DOI: 10.29293/preprint2020001. |
Digital Object Identifier (DOI) : | 10.29293/preprint2020001 |
URI: | http://preprints.ibict.br/handle/1618034/74 |
Journal title: | Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
ISSN: | 2447-6536 |
URL: | http://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireito |
Publisher: | Centro Universitário UniFG |
Journal's publication country: | Brazil |
Knowledge areas of the journal : | Direito |
Universal information services: | Latindex-Catálogo 2.0 DOAJ (Directory of Open Access Journals) Oasisbr (Portal Brasileiro de Publicações Científicas em Acesso Aberto) REDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico) |
Deposit date: | 9-Nov-2020 |
Appears in Collections: | Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
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