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Scientific journals Revista de Direito da Faculdade Guanambi
Please use this identifier to cite or link to this item: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/74
Preprint title (English): Child literature and ideology: from unpolitical school movement to pedagogy of irony
Abstract (English): During the XIX century, children's literature emerges as an ideological instrument to serve dominant classes with the purpose of educating individuals according to the aspirations of those groups. This model is identified by the construction of a bivalent and impoverished knowledge, for being limited to a polarized thinking in opposite to the philosophical revolution caused by the ontological-linguistic turn. Nowadays, it is still possible to identify these influences in cases such as “Unpolitical School Movement” that leads to the discussion about the influence of children's literature in the law university education and in the the formation of the theoretical common sense of jurists. Based on this issue, this essay concluded that an ironic pedagogy as a powerful and emancipatory teaching tool, supported by Rorty's philosophy.
Keywords (English): Children’s literature
Law and literature
Ideology
Ironic pedagogy
Preprint title (Spanish/Portuguese): Literatura infantil e ideologia: da Escola sem Partido à pedagogia da ironia
Abstract (Spanish/Portuguese) : No século XIX, a literatura infantil surge como um instrumento ideológico a serviço das classes dominantes, com a finalidade de formar indivíduos alinhados com as aspirações daquelas sociedades. Esse modelo é identificado pela construção de um conhecimento bivalente e empobrecido, por limitar-se a um pensamento polarizado que se opõe à revolução filosófica ocasionada pelo giro ontológico-linguístico. Na atualidade, ainda é possível identificar essas influências em bandeiras como, por exemplo, a da “escola sem partido”, o que conduz à discussão sobre a influência da literatura infantil no ensino universitário do direito e na formação do senso comum teórico dos juristas. A partir dessa problemática, conclui-se que uma pedagogia irônica, amparada na filosofia de Rorty, é uma poderosa e emancipatória ferramenta de ensino.
Keywords (Spanish/Portuguese): Literatura infantil
Direito e literatura
Ideologia
Pedagogia irônica
Author(s): Alcântara, Guilherme Gonçalves
Silva, Aline Mariane Ladeia
Preprint language: Português
Editor responsible for the desk review: Pedron, Flávio Quinaud
Bibliographic reference: Alcântara, Guilherme Gonçalves; Silva, Aline Mariane Ladeia (2020). Literatura infantil e ideologia: da Escola sem Partido à pedagogia da ironia (preprint submetido a: Revista de Direito da Faculdade Guanambi). EmeRI - Emerging Research Information. DOI: 10.29293/preprint2020001.
Digital Object Identifier (DOI) : 10.29293/preprint2020001
URI: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/74
Journal title: Revista de Direito da Faculdade Guanambi
ISSN: 2447-6536
URL: http://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireito
Publisher: Centro Universitário UniFG
Journal's publication country: Brazil
Knowledge areas of the journal : Direito
Universal information services: Latindex-Catálogo 2.0
DOAJ (Directory of Open Access Journals)
Oasisbr (Portal Brasileiro de Publicações Científicas em Acesso Aberto)
REDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico)
Deposit date: 9-Nov-2020
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