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Scientific journals Educação & Formação (Fortaleza)
Please use this identifier to cite or link to this item: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/92
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.editorFialho, Lia Machado Fiuza-
dc.creatorGuimarães, Maria da Cruz Santos-
dc.creatorCosta, Elisangela André da Silva-
dc.date2021-03-31-
dc.date.accessioned2021-04-05T14:24:57Z-
dc.date.available2021-04-05T14:24:57Z-
dc.identifier.issn2448-3583pt_BR
dc.identifier.urihttp://preprints.ibict.br/handle/1618034/92-
dc.description.abstractThe study aimed to understand the potential of the teaching internship in the process of building the professional identity of master's and doctoral students in education, through bibliographic and field research, with a qualitative approach. The main theoretical contributions used were Melo (2018), Pimenta and Anastasiou (2008), Cavalcante (2014), on higher education teacher training and Pimenta and Lima (2017), Nóvoa (2009; 2017), Costa (2014), establishing relationships between internship, teaching and construction of professional identity. As a strategy to get closer to reality, eight stricto sensu graduate students in Education answered questionnaires via google forms. It is concluded that the internship allows the knowledge of the specificities that mark the teaching-learning processes in Higher Education, constituting a conducive space for didactic-pedagogical training for graduate students, since it is developed in a critical-reflective and collaborative perspective between the subjects involved in the process of teaching and learning the profession.en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.titleThe teaching internship in the process of building the professional identity of graduate students (in Portuguese)en
dc.title.alternativeO estágio de docência no processo de construção da identidade profissional de pós-graduandospt
dc.identifier.doi10.25053/preprint2021001pt_BR
dc.publisher.countryBrazilpt_BR
dc.subject.keywordsInternshipen
dc.subject.keywordsTeachingen
dc.subject.keywordsTeacher trainingen
dc.subject.keywordsUniversity educationen
dc.description.abstractalternativeO estudo visou compreender as potencialidades do estágio de docência no processo de construção da identidade profissional de mestrandos e doutorandos em educação, através de pesquisa bibliográfica e de campo, com abordagem qualitativa. Os principais aportes teóricos utilizados foram Melo (2018), Pimenta e Anastasiou (2008), Cavalcante (2014), sobre formação de professores de Ensino Superior e Pimenta e Lima (2017), Nóvoa (2009; 2017), Costa (2014), estabelecendo relações entre estágio, docência e construção da identidade profissional. Como estratégia de aproximação com a realidade, oito pós-graduandos stricto sensu em Educação responderam questionários via google forms. Conclui-se que o estágio permite o conhecimento das especificidades que marcam os processos de ensino-aprendizagem no Ensino Superior, constituindo-se em espaço propício de formação didático-pedagógica para pós-graduandos, desde que desenvolvido numa perspectiva crítica-reflexiva e colaborativa entre os sujeitos envolvidos no processo de ensinar e aprender a profissão.pt
dc.subject.keywordsalternativeEstágiopt
dc.subject.keywordsalternativeDocênciapt
dc.subject.keywordsalternativeFormação de professorespt
dc.subject.keywordsalternativeEnsino Superiorpt
dc.title.otherLa pasantía docente en el proceso de construcción de la identidad profesional de los estudiantes de posgradoes
dc.description.abstracotherEl estudio tuvo como objetivo comprender el potencial de la pasantía docente en el proceso de construcción de la identidad profesional de los estudiantes de maestría y doctorado en educación, através de la investigación bibliográfica y de campo, con un enfoque cualitativo. Las principales aportaciones teóricas utilizadas fueron Melo (2018), Pimenta y Anastasiou (2008), Cavalcante (2014), sobre la formación docente de educación superior y Pimenta y Lima (2017), Nóvoa (2009; 2017), Costa (2014), estableciendo relaciones entre prácticas, docencia y construcción de identidad profesional. Como estrategia para acercarse a la realidad, ocho estudiantes de posgrado en educación stricto sensu respondieron cuestionarios mediante el uso de formularios de google. Se concluye que la pasantía permite el conocimiento de las especificidades que marcan los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior, constituyendo un espacio propicio para la formación didáctico-pedagógica de los estudiantes de posgrado, ya que se desarrolla en una perspectiva crítico-reflexiva y colaborativa entre los sujetos involucrados en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la profesión.es
dc.subject.keywordsotherPrácticases
dc.subject.keywordsotherEnseñanzaes
dc.subject.keywordsotherFormación de profesoreses
dc.subject.keywordsotherEnseñanza superiores
dc.description.referenceGuimarães, Maria da Cruz Santos; Costa, Elisangela André da Silva (2021). O estágio de docência no processo de construção da identidade profissional de pós-graduandos (preprint submitted to: Educação & Formação). EmeRI - Emerging Research Information. DOI: 10.25053/preprint2021001.pt_BR
dc.title.journalEducação e Formação (Fortaleza)pt_BR
dc.identifier.urlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/indexpt_BR
dc.publisher.nameUniversidade Estadual do Ceará (UECE)pt_BR
dc.relation.informationservicesLatindex-Catálogo 2.0pt_BR
dc.relation.informationservicesOasisbr (Portal Brasileiro de Publicações Científicas em Acesso Aberto)pt_BR
dc.relation.informationservicesREDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico)pt_BR
dc.subject.abecclassificationEducationpt_BR
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