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Scientific journals Revista de Direito da Faculdade Guanambi
Please use this identifier to cite or link to this item: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/74
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.editorPedron, Flávio Quinaud-
dc.creatorAlcântara, Guilherme Gonçalves-
dc.creatorSilva, Aline Mariane Ladeia-
dc.date2020-11-09-
dc.date.accessioned2020-11-16T14:53:10Z-
dc.date.available2020-11-16T14:53:10Z-
dc.identifier.issn2447-6536pt_BR
dc.identifier.urihttp://preprints.ibict.br/handle/1618034/74-
dc.description.abstractDuring the XIX century, children's literature emerges as an ideological instrument to serve dominant classes with the purpose of educating individuals according to the aspirations of those groups. This model is identified by the construction of a bivalent and impoverished knowledge, for being limited to a polarized thinking in opposite to the philosophical revolution caused by the ontological-linguistic turn. Nowadays, it is still possible to identify these influences in cases such as “Unpolitical School Movement” that leads to the discussion about the influence of children's literature in the law university education and in the the formation of the theoretical common sense of jurists. Based on this issue, this essay concluded that an ironic pedagogy as a powerful and emancipatory teaching tool, supported by Rorty's philosophy.en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.titleChild literature and ideology: from unpolitical school movement to pedagogy of ironyen
dc.title.alternativeLiteratura infantil e ideologia: da Escola sem Partido à pedagogia da ironiapt
dc.identifier.doi10.29293/preprint2020001pt_BR
dc.publisher.countryBrazilpt_BR
dc.subject.keywordsChildren’s literatureen
dc.subject.keywordsLaw and literatureen
dc.subject.keywordsIdeologyen
dc.subject.keywordsIronic pedagogyen
dc.description.abstractalternativeNo século XIX, a literatura infantil surge como um instrumento ideológico a serviço das classes dominantes, com a finalidade de formar indivíduos alinhados com as aspirações daquelas sociedades. Esse modelo é identificado pela construção de um conhecimento bivalente e empobrecido, por limitar-se a um pensamento polarizado que se opõe à revolução filosófica ocasionada pelo giro ontológico-linguístico. Na atualidade, ainda é possível identificar essas influências em bandeiras como, por exemplo, a da “escola sem partido”, o que conduz à discussão sobre a influência da literatura infantil no ensino universitário do direito e na formação do senso comum teórico dos juristas. A partir dessa problemática, conclui-se que uma pedagogia irônica, amparada na filosofia de Rorty, é uma poderosa e emancipatória ferramenta de ensino.pt
dc.subject.keywordsalternativeLiteratura infantilpt
dc.subject.keywordsalternativeDireito e literaturapt
dc.subject.keywordsalternativeIdeologiapt
dc.subject.keywordsalternativePedagogia irônicapt
dc.description.referenceAlcântara, Guilherme Gonçalves; Silva, Aline Mariane Ladeia (2020). Literatura infantil e ideologia: da Escola sem Partido à pedagogia da ironia (preprint submetido a: Revista de Direito da Faculdade Guanambi). EmeRI - Emerging Research Information. DOI: 10.29293/preprint2020001.pt_BR
dc.title.journalRevista de Direito da Faculdade Guanambipt_BR
dc.identifier.urlhttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireitopt_BR
dc.publisher.nameCentro Universitário UniFGpt_BR
dc.relation.informationservicesLatindex-Catálogo 2.0pt_BR
dc.relation.informationservicesDOAJ (Directory of Open Access Journals)pt_BR
dc.relation.informationservicesOasisbr (Portal Brasileiro de Publicações Científicas em Acesso Aberto)pt_BR
dc.relation.informationservicesREDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico)pt_BR
dc.subject.abecclassificationDireitopt_BR
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