logo Diretorio

Scientific journals Geriatrics, Gerontology and Aging (Online)
Please use this identifier to cite or link to this item: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/91
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.editorLourenço, Roberto Alves-
dc.creatorSanchez, Maria Angélica-
dc.creatorSantos, Wallace Hetmanek-
dc.date2021-03-31-
dc.date.accessioned2021-04-05T13:21:37Z-
dc.date.available2021-04-05T13:21:37Z-
dc.identifier.issn2447-2123pt_BR
dc.identifier.urihttp://preprints.ibict.br/handle/1618034/91-
dc.description.abstractGerontological training must be present in the discussion agenda of several training and professional qualification entities. Despite the expressive increase in life expectancy in Brazil, the number of qualified professionals to adequately meet the demands of the aging population is below what is necessary in the country. While many countries are already organizing themselves to elaborate norms and guidelines for gerontological education, Brazil still moves slowly in the definition of professional competences at different levels of education, hiding the visibility of the identity of professionals working in gerontology. This article aims to shed light on the theme of gerontological training based on gathering of efforts of scientific societies, professional councils, class associations, and educational institutions.en
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.titleGerontological training: the challenge of integrating the various professional categories (in Portuguese)en
dc.title.alternativeFormação gerontológica: o desafio da integração das diversas categorias profissionaispt
dc.identifier.doi10.5327/preprint2021001pt_BR
dc.publisher.countryBrazilpt_BR
dc.subject.keywordsGerontologyen
dc.subject.keywordsHealth Human Resourcesen
dc.subject.keywordsHealth Trainingen
dc.description.abstractalternativeA formação gerontológica deve fazer-se presente na pauta das discussões das diversas entidades de capacitação e habilitação profissional. Apesar do aumento expressivo da expectativa de vida no Brasil, o número de profissionais qualificados para atender adequadamente as demandas da população que envelhece se encontra aquém do necessário no país. Enquanto vários países já se organizam para elaborar normas e diretrizes para a educação gerontológica, o Brasil ainda caminha lentamente na definição das competências profissionais nos diversos níveis de formação, encobrindo a visibilidade da identidade dos profissionais que atuam na gerontologia. O presente artigo tem como objetivo dar luz ao tema da formação gerontológica a partir da união de esforços das sociedades científicas, conselhos profissionais associações de classe, e instituições de ensino.pt
dc.subject.keywordsalternativeGerontologiapt
dc.subject.keywordsalternativeRecursos Humanos em Saúdept
dc.subject.keywordsalternativeCapacitação em Saúdept
dc.description.referenceSanchez, Maria Angélica; Santos, Wallace Hetmanek dos (2021). Formação gerontológica: o desafio da integração das diversas categorias profissionais (preprint submitted to: Geriatrics, Gerontology and Aging). EmeRI - Emerging Research Information. DOI: 10.5327/preprint2021001.pt_BR
dc.title.journalGeriatrics, Gerontology and Aging (Online)pt_BR
dc.identifier.urlhttp://ggaging.com/pt_BR
dc.publisher.nameBrazilian Society of Geriatrics and Gerontologypt_BR
dc.relation.informationservicesDirectory of Open Access Journals (DOAJ)pt_BR
dc.relation.informationservicesREDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico)pt_BR
dc.subject.abecclassificationBiologypt_BR
dc.subject.abecclassificationBiomedicinept_BR
dc.subject.abecclassificationClinical medicinept_BR
dc.subject.abecclassificationPhysical educationpt_BR
dc.subject.abecclassificationNursingpt_BR
dc.subject.abecclassificationPharmacology, science and technologypt_BR
dc.subject.abecclassificationNutrition, Food Science and Technologypt_BR
dc.subject.abecclassificationDentistrypt_BR
dc.subject.abecclassificationPublic healthpt_BR
Appears in Collections:Geriatrics, Gerontology and Aging (Online)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EmeRI2447-2123a21n001.pdf495.32 kBAdobe PDFView/Open