logo Diretorio

Scientific journals Educação & Formação (Fortaleza)
Please use this identifier to cite or link to this item: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/113
Preprint title (English): Environmental education and citizenship in a prison environment: results of a study with inmates in Portugal (in Portuguese)
Abstract (English): Inspired by the Council of Europe that defends that the prison population should have access to education and training programs, integrated in the pedagogical model adapted by Moreira (2017) and tested by Dias-Trindade and Moreira (2019) in Portuguese prisons and seeking to respond to the need to serve a sometimes excluded and growing population, this study presents the results of a project that explored, through a hybrid learning environment, the relationship between environment and citizenship among inmates from a prison in Porto (Por-tugal), in early 2020. The results, of qualitative content, allowed to define some beacons of mental images and personal positions, based on methodologies previously tested by Doménech and colleagues (2011) and Moreira and Dias-Trindade (2020). It is concluded that complementary dynamics, developed in these learning environments can contribute to the acquisition of knowledge, as well as citizen skills associated with the relationship between Man and Nature.
Keywords (English): Group dynamic
Distance education
Citizenship and education
Environmental education
Education in prison
Preprint title (Spanish/Portuguese): Educación ambiental y ciudadanía en un entorno carcelario: resultados de un estudio con presos en Portugal
Abstract (Spanish/Portuguese) : Inspirado en el Consejo de Europa que defiende que la población penitenciaria tenga acceso a programas de educación y formación; integrado al modelo pedagógico adaptado por Moreira (2017) y evaluado por Dias-Trindade y Moreira (2019) en cárceles portuguesas y conscientes de la necesidad de atender a una población habitualmente excluída y en crecimiento, este estudio presenta los resultados de un proyecto que exploró, a través de un ambiente de aprendizaje híbrido, la relación entre medio ambiente y ciudadanía para reclusos de una Prisión en la región de Oporto (Portugal), a principios de 2020. Los resultados cualitativos, permitieron definir algunas referencias de imágenes mentales y posiciones personales, basados en metodologías previa-mente probadas por Doménech y colaboradores (2011) y Moreira y Dias-Trindade (2020). Conclúyase que las dinámicas complementarias, desarrolladas en estos ambientes de aprendizaje, contribuyen a la adquisición de conocimientos y habilidades ciudadanas, asociadas a la relación entre Hombre y Naturaleza.
Keywords (Spanish/Portuguese): Dinámica de grupo
Educación a distancia
Ciudadanía y Educación
Educación ambiental
Educación en prisión
Preprint title (Another language) : Educação ambiental e cidadania em ambiente prisional: resultados de um estudo com reclusos em Portugal
Abstract (Another language): Inspirado no Conselho da Europa que defende que a população carcerária tenha acesso a programas de educação e formação, integrado no modelo pedagógico adaptado por Moreira (2017) e testado por Dias-Trindade e Moreira (2019) em estabelecimentos prisionais portugueses e procurando dar resposta à necessidade de atender uma população habitualmente excluída e crescente, este estudo apresenta os resultados de um projeto que explorou, através de um ambiente híbrido de aprendizagem, a relação entre ambiente e cidadania entre os reclusos de um Estabelecimento Prisional na região do Porto (Portugal), no início de 2020. Os resultados, de teor qualitativo, permitiram definir alguns balizadores de imagens mentais e posicionamentos pessoais, fundamentados em metodologias anteriormente testadas por Doménech e colegas (2011) e Moreira e Dias-Trindade (2020). Conclui-se que dinâmicas complementares, desenvolvidas nestes ambientes de aprendizagem podem contribuir tanto na aquisição de conhecimentos, como de competências cidadãs associadas à relação Homem-Natureza.
Keywords (Another language): Dinâmica de grupo
Educação a distância
Cidadania e educação
Educação ambiental
Educação na prisão
Author(s): Mendez, Jesus Manuel Delgado
Trindade, Sara Dias
Moreira, Jose Antonio
Preprint language: Português
Editor responsible for the desk review: Fialho, Lia Machado Fiuza
Bibliographic reference: Mendez, Jesus Manuel Delgado; Trindade, Sara Dias; Moreira, Jose Antonio (2021). Educação ambiental e cidadania em ambiente prisional: resultados de um estudo com reclusos em Portugal (preprint submitted to: Educação & Formação). EmeRI - Emerging Research Information. DOI: 10.25053/preprint.2021.002.
Digital Object Identifier (DOI) : 10.25053/preprint.2021.002
URI: http://preprints.ibict.br/handle/1618034/113
Journal title: Educação e Formação (Fortaleza)
ISSN: 2448-3583
URL: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/index
Publisher: Universidade Estadual do Ceará (UECE)
Journal's publication country: Brazil
Knowledge areas of the journal : Education
Universal information services: Latindex-Catálogo 2.0
Oasisbr (Portal Brasileiro de Publicações Científicas em Acesso Aberto)
REDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico)
Deposit date: 29-Apr-2021
Appears in Collections:Educação & Formação (Fortaleza)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EmeRI2448-3583a21n002.pdf561.84 kBAdobe PDFView/Open